Paintballteam FOX

FOX

Scenario en Woods Paintball team.

Over Paintball

Oorsprong van paintball.

Paintball is een relatief nieuwe sport en vind de oorsprong in de jaren 60 van de vorige eeuw. In die tijd heeft de Nelson Paint Company een methode ontwikkeld om verf in gelatine bolletjes te bewaren, dit zijn dus de eerste paintballs. Vervolgens werden er aangepaste CO2 pistolen geproduceert om deze balletjes af te schieten. Oorspronkelijk werden deze CO2 pistolen met verf balletjes gebruikt op vee en bomen te markeren vanaf paarden en of voertuigen. Vandaar dat binnen paintball nog altijd gesproken word van markers in plaats van geweren.

In de jaren 70 kwamen een aantal vrienden tot de conclusie dat het misschien wel leuk zou zijn wanneer mensen het tegen elkaar op zouden nemen, dit in een competatieve opzet. Daarvoor hadden ze kennis genomen van Nel-spot 007 paintball marker en vervolgens werd het spel geboren met regels opgesteld door Bob Gurnsey. Voordat ze het spel konden organiseren moesten ze nog wel eerst zeker weten dat het veilig zou zijn wanneer een paintball marker op een mens gebruikt zou worden. Hiervoor werd een Nel-Spot 007 aangeschaft, hiermee werd getest op een Shelby Gaines, welke zei "Het doet niet zo'n pijn"

Hoewel in de jaren 70 al gesproken werd over een competitie met paintball markers, duurde het nog tot 27 juni 1981 voordat het eerste paintball toernooi werd gespeeld. Elke speler maakte gebruik van hetzelfde type en model marker ( de Nel-spot 007 ). Het spel was een 6 vs 6, waarbij 1 team uit jagers bestond en het andere team uit stedelijke profesionals zoals bijvoorbeeld een boswachter, een chirurg, een paar schrijvers, een boer en een beursmakelaar. Tot de verrassing bleek het tweede team te winnen dankzij boswachter Ritchie White.

Hierna is de sport alleen maar verder gegroeid tot wat het vandaag de dag is.

Spel vormen.

Paintball is te verdelen in twee soorten, te weten "woods & scenario" en "subair".

Woods & Scenario

Dit is ver uit de meest gespeelde vorm van Paintball, dit is bijvoorbeeld waar veel commerciele velden gebruik van maken. Zoals de naam al suggereert is dat deze vorm veel in het bos danwel in een omgeving met gebouwen word gespeeld. Het s[eltype is uitermate geschikt voor een veelzijdigheid aan spetypes. Dit speltype is ook vaak te vinden wanneer je naar een commercieel veld gaat voor bijvoorbeeld een vrijgesellen en of bedrijfs feest.

Woods & Scenario is voorral in het buitenland in grote toernooien te vinden, zo is er bijvoorbeeld de "Euro Big Game" in Duitsland en zijn er regelmatig competities zoals "NoRTH VS South" in Brittanïe. Deze competieties trekken vaak internationale spelers aan, en vereisen enkel dat teams en of spelers zich inschrijven. Woods en scenario kunnen gespeeld worden met zowel mechanische ( vaak ook huur sets ) als electrische markers.

Subair

Subair is een puur competatieve versie van paintball, twee teams ( of spelers ) nemen het hierbij tegen elkaar op. Subair kenmerkt zich door het snelle spel type, hierbij zijn electrische markers een must. Soms word deze vorm ook speedball genoemd. Het word daarnaast op een grasveld gespeeld waar grote opblaasbare lucht kussens ( bunkers ) geplaatst worden. Verder zijn er strenge regels aan de plaatsing van de kussens wanneer subair in competitie vorm gespeeld word. Neem als voorbeeld de National Paintball Leage ( NPL ) in de Verenisgde Staten, hierbij worden de bunkers tot in detail op het veld uitgemeten voordat een team het veld op mag om te spelen. Daarnaast worden veld opzet soms ook aangepast.

Subair word vooral in de profesionele competities gespeeld en is daarom ook iets minder bekend dan woods & scenario.

Spel typen.

Ongeacht welke vorm van paintball je speelt, er zijn over het algemeen een paar standaard spel types.
Denk bijvoorbeeld aan team deathmatch of capture the flag. Op deze spel typen zijn uiteraard ook diverse varianten te spelen.

Team Deathmatch.

Deze vorm staat ook bekend als "Total Elimiation" of "Last Man Standing".
Het is 1 van de meest populaire spel wijzen, met name binnen de recreative stroom van paintball. Het doel is dat de teams elkaar uit schakelen door alle leden van het andere team uit te schakelen.

VIP.

Soms ook "presidentenspel" genoemd. Bij dit spel heeft elk team een VIP, deze kan in het spel meteen met het eigen team staan van van punt A naar punt B gebracht worden, maar de VIP kan ook eerst door de tegenpartij vast gezet zijn waarbij de VIP bevrijd en naar veiligheid gebracht moet worden. Dot spel eindigt wanneer de VIP 'out' is of dat alle leden van één van de teams uitgeschoten zijn.

Capture the Flag.

Bij Capture the flag heeft elk team een vlag welke zij moeten verdedigen, het tegenteam zal vervolgens proberen de vlag te veroveren. De vlag word vaak bij het startpunt van het team geplaatst. Een variant hierop is om de vlag te veroveren en vervolgens naar het eigen start punt te brengen.

Central Flag.

Dit is een variant van 'Capture the Flag' Twee teams beginnen op hun start punt. In het midden van het veld is een vlag geplaatst. Het doel is om deze vlag te veroveren en vervolgens af te leveren bij het start punt van de tegenstander.

Capture the Fort.

Dit spel is tussen een aanvallend en verdedigend team. Het verdedigende team gaat eerst het veld op en stelt zich verdedigend op. Dit is vaak binnen een goed te verdedigen opstelling zoals een fort of iets dergelijks.
Het aanvallende team zal vervolgens proberen om de te verdedigen positie in te nemen, dit spel is over wanneer de te verdedigen positie is over genomen of één van de twee teams volledig uitgeschoten is.

Free for All.

Spelers verdelen zich bij dit spel type over het veld. Bij de start is het ieder voor zich, het doel is alle andere spelers in het veld uit te schakelen.

De markers.

Binnen paintball word er ruw weg onderscheid gemaakt tussen twee soorten markers. Namelijk mechanische markers en electrische markers. Deze twee soorten zijn ook wederom onder te verdelen, maar daarover later meer.

Mechanische Markers.

Mechanische markers zijn vaak als huur set te vinden. Het grote voordeel van een mechanische marker is de simpele samelstelling, en de hoge betrouwbaarheid van de marker. Omdat er geen electronische onderdelen gebruikt worden bij een mechanische marker, is de enige zorg dat er nog genoeg lucht aanwezig is om te schieten. Een nadeel is echter dat je minder balletjes per seconde kan vuren omdat het machanisme de volledige controlle heeft om te vuren. Een mechansche marker zal dus ook vrijwel altijd een semi automaat zijn (De trekker zal voor elk schot overgehaald moeten worden). Mechanische markers zijn ideaal voor de Woods en scenario spel vorm.

Electrische Markers.

In tegenstelling tot de mechanische markers word het vuur mechanisme bij deze markers aangestuurd door een electrisch signaal. Veel electrische markers zijn instelbaar om ze efficienter te maken en hebben de mogelijkheid snel te vuren. Electrische markers zijn voor zowel woods / scenario als subair te gebruiken. Voor subair is een electrische marker wel een vereiste.

Over Hoppers & Mag -fed.
Hoppers.

Wat bij de meeste markers opvalt is de koker op de bovenkant. Deze koker wordt de hopper genoemd, de functie van de hopper is om de verf balletjes aan te voeren. Voor mechanische markers kan dit een reguliere hopper zijn, dit noemen we "gravity fed" oftewel, zwaartekracht gevoed.
Voor electrische markers is een gravity fed hopper echter niet afdoende om de vuursnelheid van de marker bij te kunnen houden. Om dit op te lossen zijn er electische hoppers ontwikkeld. Deze electrische hoppers assisiteren de verf aanvoer naar de marker. Hierdoor word een constante en snellere aanvoer gegarandeerd. Voor de hoppers geld dat deze vaak tussen de 180 en 260 paintballs afhankelijk van de hopper.

Mag-fed.

In de woods & scenario velden is ook 'Maf-fed', oftewel magazijn gevoed, te vinden. Het voordeel van magazijn gevoed is dat het profiel van de marker omlaag gaat. Je hebt immers geen hopper meer aan de bovenkant. Echter heeft een magazijn ook een nadeel...
Zo heeft een magazijn vaak maar plek voor tussen de 10 en 20 paintballs, afhankelijk van het magazijn. Het grootste voordeel van mag-fed is dat er speciale paintballs mee aangevoerd kunnen worden. Deze speciale paintballs heten First Strike Rounds, en zijn van te voren gevormd om stabieler en verder geschoten te kunnen worden.
Als alternatief is er voor mag-fed ook nog de optie om een 'box-mag' te gebruiken. Deze box-mags houden tussen de 140 en 325 paintballs, afhankelijk van de box-mag.

Meer informatie.

Mocht u na het lezen van dit artikel nog vragen hebben over de sport Paintball, of suggesties hebben, kijk dan eens op onze Frequently Asked Questions pagina, of neem contact met ons op.